GERT KLINKENBERG
Applicatiespecialist bij Euroma
Gert lijkt misschien een vreemde eend in de bijt, aangezien hij niet werkzaam is in een slagerij, maar niets is minder waar. Uit zijn passie voor het experimenteren met kruiden, specerijen en uiteraard dat stukje vlees, blijkt dat hij zijn plek binnen de Meesterslagers dubbel en dwars verdiend.
Op een ander niveau
Zijn carrière is hij gestart met een slagersvakopleiding, maar van een eigen slagerij is het nooit gekomen. Hij werkt al jaren als kok bij Euroma. “Als er gewoon een lekkere maaltijd op tafel moet komen, dan kom ik in beeld.” Dagelijks is Gert bezig met het experimenteren met kruiden en specerijen, ook in combinatie met vlees.
“Dagelijks zijn wij met bezig met het ontwikkelen van nieuwe smaken en spelen we in op de nieuwste trends.”
“Zo pas ik het slagersvak nog steeds toe in mijn huidige werk, maar op een heel ander niveau dan mijn collega Meesterslagers.” Zo maakt hij bijvoorbeeld op kleine schaal een leverworstje met kruiden als tijm erin of een worstje met chocolade. “Leuk om mee te experimenteren en op deze manier ben ik nog dagelijks met vlees bezig.”
De titel geeft aanzien
“Voor mij was het heel speciaal om bij de Meesterslagers te komen, want ik had natuurlijk een probleem: ik had geen eigen zaak.” Toch was Gert gebrand om de titel Meesterslager binnen te slepen. Met wat creatieve aanpassingen, is hem dat gelukt.
Het verbreden en opdoen van kennis op alle gebieden binnen de voedingsbranche staat bij hem hoog in het vaandel. Door middel van het brede assortiment aan cursussen die hij heeft gevolgd bij de Meesterslagers, kan hij de consument met kennis en overtuiging voorzien van de juiste tips, bijvoorbeeld welke wijn er past bij het stukje vlees dat hij demonstreert. Ook geeft het logo van de Meesterslagers op zijn tenue hem veel aanzien. “Ze kijken op tegen die titel.”
Specialisatie is de toekomst
Hoewel Gert niet werkzaam is in een slagerij, heeft hij wel een duidelijke visie op de toekomst van de slagersbranche, namelijk specialisatie. “Als slager moet je je onderscheiden van de supermarkt door een perfect stuk vlees van hoge kwaliteit te leveren.” Daarnaast moet volgens hem ook de beleving van de consument van A tot Z kloppen. “De consument koopt juist bij een slager, ofwel specialist, omdat je ook advies krijgt over het stuk vlees dat je koopt, hoe je het mag bereiden of welke kruiden er goed bij passen. Op een etiket in de supermarkt vind je dat niet terug.” Persoonlijk contact is het sleutelwoord.