Slagerij_StGeertruid.jpg

JAN PINCKAERS

Slagerij-traiteur Jan Pinckaers

In 1984 opende Jan Pinckaers zijn slagerij en ondertussen weet men hem van heinde en ver te vinden. Echter, hij heeft het stokje dit jaar officieel overgedragen. Zijn levenswerk, mét behoud van het Pinckaers-DNA, wordt voortgezet. Iets wat niet zomaar verloren gaat en Jan blijft zich dan ook actief inzetten binnen de slagersbranche om zijn kennis te delen met vakgenoten.

Authentieke smaak

“Het mooiste is als je van je vak je hobby kunt maken, dat was bij mij ook zo. We hebben altijd geprobeerd voor de trein uit te lopen. Het gaat erom dat je je ei erin kwijt kunt, je creativiteit, passie, ziel en zaligheid. Als je dat kunt, dan komt het succes vanzelf.” 

 “Je kunt wel zeggen “dit loopt hier niet”, maar ga het gewoon proberen. Zo hebben wij het altijd gedaan, the way of success.”

Dat Jan dit de afgelopen 37 jaar heeft toegepast, merk je aan alles: zijn enthousiasme over en voorliefde voor het vak is duidelijk te proeven, bourgondisch pur sang. Service, ambacht, passie en het brede assortiment dragen bij aan het succes van de slagerij. “In de loop der jaren hebben wij ons gespecialiseerd in patés, daarom staan er ook standaard tien bijzondere smaken in de toonbank. Belangrijk is dat alles wat je maakt een authentieke smaak heeft.” 

 

Sparren op niveau

Samen met een aantal collega Meesterslagers heeft Jan de vereniging opgericht, vormgegeven en jaren als bestuurslid de kar getrokken. Als oprichter van de vereniging heeft Jan het altijd als prettig ervaren om met elkaar kennis te delen en van elkaar te leren. “Contact met collega’s op niveau, collega’s waar ik mee kon sparren. Dat miste ik, ik werd niet uitgedaagd en dat vond ik wel binnen de groep Meesterslagers. Zij hebben hopelijk iets van mij geleerd, maar ik heb ook heel veel van hen geleerd. Een groep die een voorbeeld kan geven hoe de branche moet zijn, ook voor de jongere generatie.”

The way of success

De jongere generatie is de generatie die de toekomst voor de slagersbranche gaat bepalen. “Je zult moeten mee “moven”, dat hebben wij ook altijd gedaan. Een aantal aspecten zijn voor de toekomst van belang: duurzaamheid, milieu en een nieuwe generatie. Die eten anders, die denken anders.” Volgens Jan vraagt dit veel aanpassingen van de ondernemer en zullen bedrijven zich moeten specialiseren. “Het zal een stuk exclusiever worden doordat er veel slagerijen wegvallen. Er valt echt nog brood in te verdienen, maar alleen voor een specialiteitenslagerij.” Zo stelt Jan dat iedereen in zijn eigen marktgebied moet kijken waar de behoeften liggen. “Je kunt wel zeggen: “dit loopt hier niet”, maar ga het gewoon proberen. Zo hebben wij het altijd gedaan, the way of success.”

lid_GNM_logo_105mm.gif
lid_GNM_logo_105mm.gif